Comic Cover
Di tepi lautan
Kisah Adzmin Fatta
Pengurus Program, Reef Check Malaysia dan Ketua Organisasi, Green Semporna
Skrip: Foong Li Mei & Tuan Nini
Ilustrator: Tuan Nini
Slide 1

Komik > Kisah Adzmin Fatta

1 / 12

Saya dibesarkan dengan laut. Rumah saya dibina di atas tiang air di pantai Semporna iaitu himpunan pulau-pulau kecil di Sabah, Malaysia. Tetapi saya tidak pernah berminat dengan perairan ini, tempat saya berenang bersama rakan-rakan saya.
Slide 2

Komik > Kisah Adzmin Fatta

2 / 12

Anda mungkin berfikir bahawa melihat ikan mati dan sampah sarap dihanyutkan di tepian pantai di sekitar rumah saya sepanjang masa akan membuat saya marah, atau menggerakkan saya untuk bertindak. Tidak sama sekali. Kerana ketika itu, perkara ini lazim bagi saya. Saya membesar dengan fikiran bahawa panorama ikan-ikan mati dan sampah sarap merata-rata ialah sesuatu yang normal untuk dilihat di dalam laut.
Slide 3

Komik > Kisah Adzmin Fatta

3 / 12

Saya menganggapnya sebagai perkara biasa sehinggalah saya menyertai kem alam sekitar ketika saya berusia 18 tahun, apabila saya dibawa ke perairan laut jernih di Semporna. Air biru kehijauan terbentang luas tidak berpenghujung. Terumbu karang yang hidup tidak seperti batu karang mati yang berwarna kelabu dan tajam berhampiran rumah saya.

Saya berasa kagum. Walaupun saya membesar di lautan, saya mengambil masa selama 18 tahun untuk melihat keajaiban sebenar buat pertama kali.
Slide 4

Komik > Kisah Adzmin Fatta

4 / 12

Bak kata pepatah, “Tak kenal, maka tak cinta”. Saya jatuh cinta dengan laut, dengan sepenuh hati. Laut yang mengekalkan kehidupan.

Selepas tamat sekolah menengah, saya mula menjadi sukarelawan dan bekerja dengan organisasi pemuliharaan lautan, termasuk WWF Malaysia. Kini, saya merupakan pengurus program untuk Reef Check Malaysia. Saya juga mengasaskan Green Semporna, sebuah NGO yang berusaha memperkasakan komuniti melalui program kepimpinan alam sekitar.
Slide 5

Komik > Kisah Adzmin Fatta

5 / 12

Sehingga hari ini, saya masih tidak mempunyai ijazah universiti atau kolej, kerana saya merasakan bahawa untuk berehat demi pendidikan tinggi akan memutuskan hubungan saya dengan isu alam sekitar yang mendesak dan sentiasa berubah.
Slide 6

Komik > Kisah Adzmin Fatta

6 / 12

Jangan salah faham; saya percaya bahawa pendidikan itu penting. Malah pendidikan juga satu keistimewaan, yang tidak dimiliki oleh ramai orang yang tinggal di luar bandar dan pesisir pantai Sabah—contohnya, terdapat ramai kanak-kanak tanpa kerakyatan* yang dinafikan hak bersekolah.

*Kanak-kanak tanpa kerakyatan Malaysia. Kanak-kanak yang dilahirkan di Malaysia yang tidak mendapat kerakyatan secara automatik, dan ramai yang dinafikan kewarganegaraan kerana pelbagai cabaran. Orang tanpa kerakyatan dihalang daripada memperoleh pendidikan, pekerjaan atau penjagaan kesihatan. Status bukan warganegara mereka juga boleh menjejaskan kewarganegaraan anak-anak mereka.

Slide 7

Komik > Kisah Adzmin Fatta

7 / 12

Nasib baik, tahap pendidikan yang tinggi tidak diperlukan untuk melakukan kerja alam sekitar.

Saya menganggap diri saya sedang mengejar ijazah jangka panjang—‘profesor’ saya ialah komuniti yang bekerjasama bersama saya. Mereka memiliki begitu banyak kepintaran tradisional dan pengetahuan praktikal tidak ternilai yang benar-benar mempengaruhi perubahan dalam kerja alam sekitar.
Slide 8

Komik > Kisah Adzmin Fatta

8 / 12

Bagi Reef Check Malaysia, saya menjalankan program sara hidup alternatif dalam kalangan penduduk Pulau Mantanani untuk mengurangkan kebergantungan mereka terhadap aktiviti menangkap ikan dan kegiatan haram pengeboman ikan.

Saya tinggal bersama penduduk tempatan. Dalam dua tahun pertama, tiada liputan internet dan juga telefon bimbit. Tanpa skrin untuk dilihat, saya meluangkan masa bersama penduduk setempat, menyertai mereka dalam aktiviti harian mereka dan membina hubungan serta kepercayaan.
Slide 9

Komik > Kisah Adzmin Fatta

9 / 12

Dengan mendengar pendapat masyarakat setempat, saya belajar bahawa kita tidak boleh menyelesaikan masalah alam sekitar tanpa menyelesaikan spektrum isu sistemik.

Penduduk tempatan menjadi nelayan dan mengamalkan pengeboman ikan kerana kaedah ini yang mereka lihat tatkala membesar melalui perlakuan ibu bapa mereka. Terperangkap dalam kitaran kemiskinan, ramai yang mempunyai kapasiti terhad untuk mendapatkan pendidikan dan pendedahan terhadap kemungkinan laluan kerjaya yang berbeza.

Penduduk pulau juga membuang sampah ke laut kerana pulau terpencil itu tidak mempunyai akses kepada sistem pengurusan sisa. Mereka juga tidak mendapat sumber air bersih. Jadi mereka tidak boleh menimbus sampah di pulau itu dan berisiko mencemarkan air bawah tanah yang diperlukan mereka untuk kegunaan harian.
Slide 10

Komik > Kisah Adzmin Fatta

10 / 12

Kita tidak boleh terus membahas tentang perlindungan alam sekitar tetapi terputus hubungan dengan penduduk setempat dan tidak sedar akan realiti ekonomi mereka.

Inilah tujuan kami menghasilkan program sara hidup alternatif di Pulau Mantanani, seperti menjalankan perniagaan homestay dan membuat minyak kelapa. Kami menunjukkan bahawa mereka boleh hidup bersama alam sekitar tanpa kehilangan pendapatan.
Slide 11

Komik > Kisah Adzmin Fatta

11 / 12

Usaha pemuliharaan yang berkesan melibatkan hubungan dengan masyarakat tempatan, wakil kerajaan dan syarikat antarabangsa. Anda tidak boleh melakukan kerja ini secara bersendirian kerana boleh melemahkan emosi. Anda memerlukan rakan dan mentor untuk memberikan nasihat dan sokongan.
Slide 12

Komik > Kisah Adzmin Fatta

12 / 12

Walau bagaimanapun, penawar utamanya ialah laut.

Saya suka menyelam. Kedamaian yang saya rasakan ketika diselubungi oleh air memulihkan saya. Ini bukanlah laut yang saya kenali semasa membesar. Inilah laut yang saya mahu mereka yang sedang membesar kenali. Dan inilah yang membuatkan saya ingin terus berjuang, mendengar dan belajar.
previous arrow
next arrow